GLASBLAZEN
is een boeiend, spannend en secuur proces met vaak technische hoogstandjes, gebaseerd op teamwork.
Het proces om een beeld te maken begint bij het ontwerp dat bestaat uit: achterliggend verhaal – heetglas ontwerptekening – koudglas ontwerptekening – vervolgstappen / toevoegingen andere materialen / context / beeld en beleving.
Heetglas proces
Het team bestaat uit de kunstenaar of ontwerper, (meester)glasblazer, assistenten en de slijper voor de koud-glas-afwerking. Dat kan oplopen tot een team van 10, afhankelijk van hoe ingewikkeld de vorm is. Omdat ik zelf ook glas blaas, ben ik zowel kunstenaar als assistent. Voor hoge kwaliteit werk ik samen met een meesterglasblazer die al 25 jaar in het vak zit. Zijn vakkennis en techniek zie je echt terug in het eindresultaat.
De samenwerking betekent voor mij als kunstenaar dat ik de regie houd, ook al geef ik werk uit handen (wat best lastig is). De ontwerptekening heb ik omgezet in een stappenplan die ik bepreek met het team van het heet-glas-atelier.
De glasoven gaat op 1120 graden. De gasbranders, 3 andere ovens, de kleurstaven en het gereedschap worden klaargelegd en zo begint het atelier al aardig op stoom te komen.
De glasblazer heeft de technische expertise en houdt de overview over het heetglas proces. Hij stuurt de assistenten aan in de manier van kleuropzetten, het bijbranden van het glasobject, het klaar zetten van de mallen en de duizend andere dingen die van cruciaal belang zijn. Voor elke handeling zijn voorbereidingen nodig om op het juiste moment klaar te staan. Elke handeling is onomkeerbaar en draagt bij aan het eindresultaat.
Ik zie tijdens dit proces toe of de gezette stappen het juiste effect hebben, neem beslissingen in luttele seconden en probeer mijn ontwerp via de handen van de glasblazer te laten ontstaan. De communicatie met de glasblazer is dan ook cruciaal. Het gaat dan om flexibiliteit, improvisatie, technische mogelijkheden, snelheid van handelen en teamgeest om de hoogste kwaliteit te verkrijgen.
Koudglas proces
Vervolgens gaat het werk in de afkoeloven om in enkele dagen af te koelen. Het is altijd spannend hoe het glas eruit komt. Tijdens het blazen is het werk continu in beweging en de kleur totaal anders. Nu zie ik of mijn ontwerp werkelijkheid is geworden en kan ik het object rustig bekijken voor de vervolgstappen.
De koud-glas-afwerking volgt. Slijpen, zagen, rechtzetten, zandstralen of boren! Ook hier is de communicatie met de slijper van groot belang, begrijpt hij wat ik voor ogen heb. Ik blijf er graag bij om bij te kunnen sturen.
Het voelt als een metamorfose als er b.v. een stuk van de vorm is afgezaagd.
Weer een stap dichter bij het uiteindelijke resultaat.
Finish
Nu komt voor mij een moment van bezinning. Ik zet de vorm neer in mijn omgeving en laat het rusten. Het beeld geeft nu mij inspiratie om te bezien wat ik toe ga voegen en op welke manier om mijn oorspronkelijke verhaal zo goed mogelijk tot uiting te laten komen.
Contempory Art is in deze een samensmelting van verschillende vakgebieden met ieder eigen experts. De kunstenaar regisseert deze (oude) ambachten tot een beeld dat uiteindelijk nieuwe betekenis en beleving krijgt van de toeschouwer.
Angela Teunissen